Heidi och Howard Roizen
Idag står det i Sydsvenskan om hur olika vi kan uppfattas i yrkeslivet. Vibeke Specht berättar om ett experiment som gjordes för tio år sen av professor Frank Flynn vid Stanford, där han tog en fallstudie från Harvard Business Review som handlade om riskkapitalisten Heidi Roizen, och delade ut den bland sina studenter. Hälften fick artikeln precis som den var, och hälften fick den med namnet Heidi i lönndom ändrat till Howard. Sen fick eleverna bedöma personen de hade läst om via ett webbformulär.
Samtliga studenter var överens om studieobjektets stora kompetens och allmänna duglighet, men där Howards beundrare tyckte att han var en riktig toppenkille, och nån de gärna hade jobbat för, så var inte Heidis beundrare lika imponerade av hennes personlighet. Väldigt duktig men ganska jobbig att ha att göra med. Ingen de skulle vilja ha som chef. Egoistisk.
Visst kan det på ytan verka som att studenterna hade fördomar om hur män respektive kvinnor är och bör vara för att vara sympatiska, men se då är man fel ute. Vi måste ju faktiskt komma ihåg att Howard, förutom att vara ytterst kompetent, även skänkte sitt namn till vetenskapen, på det där ödmjuka och självutplånande viset som bara män kan göra. Heidi kunde de däremot inte få att byta namn. Det var kort sagt Howards generösa natur som tippade vågen till hans fördel.
Titta på bilderna ovan och jämför. Visst ser man att Howard är en riktig spjuver, och alldeles tydligt världens bästa chef att ha? Just det. Då var det ju faktiskt inte mer än rätt att han vann.
Grattis, Howard!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar